Friday, October 16, 2009

Mengejar Kegembiraan

Hidup ini perjalanan yang panjang. Tapi sepanjang2 perjalanan hidup ni pon, hidup di dunia ni sekadar "intro" kepada dunia di sana je. Apa yang kita corakkan di awal karangan, itu yang menentukan penutupnya nanti..kan?

Panjangkan hidup kita ni? Makin lewat ajal, makin panjanglah perjalanan kita ni.. Tapi tak bosan kah? Tak penat kah? Kalau setahun ada 365 hari..10 tahun da ade 3650 hari..kalau 50 tahun ade 18250 hari..wah..byk gila weh..nak lalui sehari pon rase da cukup memenatkan, apetah lg beribu2 hari..eh,perlu ke aku ajar korang mengira hari??ciss..

Hari yang penat,bosan,memeritkan, mesti selalu je ade kan? Sape plak nak hari dorang cmtu kan?
Jadi, menjadi lumrah manusia untuk mengejar kegembiraan. yela, bila gembira, semua pon jadi indah, bila gembira, hati jadi senang, bila gembira, terasa bahagia..gembira dan terus gembira..

Mudah ke untuk sentiasa gembira? Manusia sanggup je lakukan ape saje untuk rase gembira. Ade yang sanggup beli kegembiraan tu, ade yang sanggup nikmati kegembiraan palsu yang hanya menjelma di otak sahaje dengan terjebak pada dadah, ade pulak yang sanggup bersusah payah untuk gembira, ade plak yang sanggup hilang segala2 hanya untuk gembira, ade plak yang sanggup dihina untuk gembira, ada plak yang sanggup berdosa untuk gembira, ada plak yang sanggup berlapar dahaga untuk gembira......

Tapi kenapa ada manusia yang sanggup menolak kegembiraan demi satu pilihan yang mereka tidak pasti pilihan yang tepat atau tidak..ada jugak yang sanggup menolak kegembiraan yang sedia ada,kerana nafsu dan haloba.. kenapa ye?

Jika anda sedang gembira sekarang, hargai dan nikmatilah sementara ia masih ada....tapi ingat lah, jangan lah bergembira dengan cara yang salah sedang kan banyak lg cara yg lebih diberkati Allah..