Sunday, May 10, 2009

bace la weh..

tahukah anda
1. Tahukah Anda dalam bahasa Inggeris dan Italy, jurugambar dikenalisebagai paparazi. Perkataan itu dipercayai diambil dari watak paparazzodalam filem La Dolce Vita yang diterbitkan oleh Federico Fellini padatahun 1960. Dalam bahasa melayu pula, ayah kepada seorang budak yangbernama Razzi juga boleh dikenali dengan nama papa Razzi.
2. Tahukah Anda bendera negara Denmark telah dicipta 700 tahun lampau,menjadikan bendera paling lama digunakan di dunia lebih lama daripadapenggunaan susu cap bendera.
3. Tahukah Anda magnet ialah sejenis logam yang juga digelar besi berani.Sebagaimana namanya magnet ialah besi yang berani menarik butir-butir besilain kearahnya. Bagaimanapun orang yang diupah untuk menarik keretabukanlah magnet.
4. Tahukah Anda cicak memutuskan ekornya apabila diganggu. Apabila cicakmenyedari yang dia diekori oleh sesuatu, ia akan memutuskan ekornya supayabenda itu tidak mengekorinya lagi atas alasan tanpa ekor sudah tentu iatidak akan diekori lagi.
5. Tahukan anda bahawa seorang manusia normal tidak boleh menyentuhtelinganya sendiri menggunakan siku.
6. Tahukah Anda burung dapat pulang ke sarangnya walaupun telah keluarkadangkala hingga beribu kilometer daripada sarangnya tanpa sesat atausilap walaupun tanpa bantuan kompas. Ini kerana setiap sarang burungmempunyai alamatnya yang tersendiri sebenarnya.
7. Tahukah Anda bunyi perkataan lempeng dan tempeleng adalah hampir samawalaupun ia berbeza dari segi rupa bentuknya. Tapi, walaubagaimanapunorang yang kena tempeleng masih boleh memakan lempeng apabila dia berasalapar.
8. Tahukah Anda gunung berapi yang berusia tiga ratus tahun disahkan masihaktif untuk meletup. Tapi mengikut kajian ahli gunung, api elektrik dirumah kita tidak akan aktif jika tidak membayar bilnya selama tiga bulan.
9. Tahukah Anda orang yang tidak pernah kisah langsung tentang wangringgit, pangkat, kedudukan dan harta dunia ialah Orang Utan.
10. Tahukah Anda ahli sains seluruh dunia bersepakat jika nasi ayamdimakan sewaktu lapar, perut kita akan mengalami satu tindakbalas yangberupa kekenyangan. Nasi ayam juga boleh digunakan sebagai ubat untukmenggembirakan hati kita bila nasi ayam yang dimakan itu dibelanja olehkawan kita.
11. Dan tahukah anda bahawa hampir kesemua pembaca buletin ini telahmencuba untuk menyentuh telinga menggunakan siku........ .....CAYALAH!

fakta yang mengelirukan
1. Kondominium tidak ada kena mengena dengan kondom. Tetapi di kondominium kita boleh dapat banyak kondom terpakai.
2. Aurat dan urat adalah dua benda yang berbeza. Namun begitu, apabila melihat perempuan yang mendedahkan aurat, urat lelaki akan krem di sesetengah kawasan.3. Kuih tat enak di makan. Tapi apabila kita makan lapan keping kuih tat, kita mungikin dituduh mencarut. Kalau tak percaya,cuba kira satu tat, dua tat, tiga tat, sampai lapan.
4. Laksamana adalah jawatan besar di dalam kesultanan Melayu Melaka. "Laksa kedah" pula adalah contoh jawapan kalau orang tanya kita "laksa mana ni?"
5. Barbeque adalah makanan yang enak. Namun begitu 'babi queue' haram dimakan oleh orang Islam.
6. Sesetangah orang memanggil cili sebagai cabai. Tapi kalau mulut nak kena cabai, cuba la cakap 'cibai' kat depan orang tua-tua.
7. Membuat tahu sumbat sungguh meletihkan. Lebih letih lagi kalau orang lain hanya tahu nak sumbat je tahu sumbat dalam mulut.
8. Si Bosia dan Bojan dipandang hina oleh masyarakat. Namun begitu si Boroi yang makan duit rakyat mendapat sanjungan.
9. Bermain bola keranjang memang meletihkan. Bermain di ranjang juga boleh meletihkan.
10. Allahyarham P.Ramlee tak pernah dapat Lesen P sebab baru diperkenalkan. Penyanyi pop yeh yeh L.Ramli mungkin pernah dapat lesen L. Tapi Allahyarham A.Ramlie tak pernah dapat lesen A sebab tak ada.
11. Ramai orang lelaki takut kalau-kalau mati pucuk. Tapi tak takut kalau-kalau mati esok. (Mesej berunsur dakwah. Sila duduk tahiyyat akhir)

ok..ini adalah bersumber dari blog http://maenkhok.blogspot.com --bukan nak ciplak,tapi nak beritahu yang aku suka bace post nie..huhu

3 comments:

n.zati.halim said...

tahu x post ni lawak. ahhahaha. tp betul jugak haha

Mr. Shcomey™ said...

ade jugak yg sudi membaca post ni..sedey2..huuu

n.zati.halim said...

lawak kot. ahritu kt nak baca time exam. tp sbb pjg sgt, kt continue baca after exam. hahaha