Monday, March 23, 2009

kemana arah tuju kita?

fuh..berat untuk berbicara mengenai bola sepak di negara kita ni..ya..harimau malaysia yang kita (pernah) bangga2 kan suatu ketika dulu..

masih ingat pada mohktar dahari,ghani minhat,soh cin aun,atau santok singh? mesti ingat bukan? masih ingat pada hardi jaafar,hairuddin omar,atau amri yahyah? mesti tidak bukan?haa..mereka ini telah tidak berjaya mengembalikan kegemilangan bola sepak negara kita dulu..

yep..mmg rakyat msia ni emo bab2 bola..peminat2 bola mengharapkan pasukan bola sepak kita sehebat man united..masih marah bila kita dibelasah uae.atau pon kalah pada piala asia..tp ramai yang salah tafsir,kita hanya pernah layak pergi olimpik..bukan menang olimpik..piala dunia pon kte xpenah layak..jadi,jangan la mengharap yang bukan2 pada bola sepak negara kita ni..

tapi aku,sebagai peminat bola, ada pendapat aku sendiri..
-tv atau kerajaan selalu kata negara kita kekurangan bakat..hadoi..aku xsetuju bab ni..sebab msia ni penuh dengan bakat..cume x terima latihan yang betol je..kenapa negara kita boleh tewaskan negara2 eropah pada kejohanan bawah 12 umpamanya? tetapi dibelasah terok dengan negara yang same pada kejohanan bawah 21(skuad senior,jangan cakap la)?? kita ada bakat,tapi tidak pada latihan dan disiplin..
-latihan..ye.mmg kurang..amat kurang..ingat pada ujian kecergasan(aku lupe name) yang pernah dikenalkan dahulu? dikatakan ujian ini amat ketat,dan dapat pastikan pemain berstamina tinggi..tetapi ujian itu telah diselewengkan..dalam rekod fam,tidak penah ade pemain yang gagal dalam ujian tersebut(sumber utusan malaysia)..sume lepas..tapi bila main,pancit macam xpenah turun training!! aku rase kita patut anta pelatih2 bola msia ni ke kem askar..suh askar latih dorang ni,bru fit sket..
-latihan asas amat terok..bayang kan bagaimana hendak digelar pemain bola profesional,sedangkan tahan bola pon xreti..ape tah lg dengan sepakan melambung yang boleh keluar stadium..tanduk bola pejam mata..pemain msia juga amat terkenal dengan sepakan lemah ala wanita...macam xmakan nasi la weih..(atau terlebih makan nasi?) gaji tinggi,xkan training pon malas...
-xcukup training..aku selalu tgok pemain negeri turun training padang 5.30pm, balik kol 7.30 pm..2 jam je..padahal pasukan2 lain training lebih 6jam sehari..beckham berlatih sepak bola pon 2 jam sehari ok!
-xcukup disiplin..ok,kita senaraikan pemain bola manchester united yang smoking..ade? sorang dua..yang diketahui wayne rooney..die isap rokok,kecoh smpai masuk paper.. ok,kite senaraikan siapa pemain msia yang non-smoker? agak susah nak tahu kan..disiplin la weh!! itu belum campur diet makanan lg..
-jurulatih..mmg diakui,msia xbanyak sumber kewangan untuk menggaji jurulatih luar yang mantap..kalau amek guus hiddink,atau scolari,mau bankrap FAM nnt..jalan penyelesaian,kita kena amek jurulatih luar yang dapat bekerjasama ngn jurulatih tempatan..
-pengurusan FAM..bab ni taley sentuh lebih2,kalau kebetulan kantoi,nanti blog aku kne sekat..huhu..tahu2 sendiri la ye..
-program mencukil bakat kurang.paling terbaru program star soccer kat rtm1 yang sediakan platform ke chelsea..mane cukup mende nie..tapi usaha dorang ni harus dipuji la..mane myteam?senyap jek..KJ busy kempen kot..opss..sume kena dari akar umbi la..daerah2,skolah2 sume kene terbabit..mak bapak kne bagi sokongan la..beria2 suh xbagi maen bola semata2 suh belajar,tapi kalau xmenjadi belajar tuh,last2 jadi rempit..bazir je..huhu
-terlalu banyak anasir luar dalam bola sepak.sudah2 la politik dan judikan bola..itu je..
-itu pendapat,atau pemerhatian aku..aku taw korang lagi taw dari aku kan..so,kita renung2 kan je la..

same2 kita renung2kan dan selamat beramal!

3 comments:

HEROICzero said...

Wayne Rooney isap rokok xpe, die mcm ade 3 paru2.. 1 paru2 untuk isap rokok.. 2 paru2 utk lari..

-Weh mana bole samakan kita ngn negara laen.. Diorg tinggi2, kia neh kecik2 semua.. (kepale otak ko.. shaun wright philip tu x kecik? eto'o tu mcm x ckup mkn jek.. Park ji Sung,Seol ki hyeon tu org asia gk, tp maen kt eropah)

-Politik.. Ape kejadahnye kerabat2 dan org politik dlm FAM tu?

-Ape maksum nye FAM sampai dh x bole tegor? tegor jek, kene gantung.. wtf

ngntok ah..nanti aku sambung bnyak lg.. tp kalo nak brangan2 tgok malaysia maen gempaq, bukak ESPN ASTRO, tgok Hull City.. haha lebey kurg jek baju nye.. ganti la muka king jadi Safee Sali, Muka ian ashbee tu mcm khyril muhaymeen ngn si sape shukor adan ke.. lalala

Wanturd™ said...

haha..ko pon taw kan..tp ape boley kite buat..hanye bersuara tanpa di dengar oleh sesape pon...

Zulfadli Zainal said...

ni semua salah mu.
haha.