Tuesday, June 17, 2008

ayah ku kawen lg~

heh..ni sbnarnye lirik lagu..bkn ayah aku kawen lg taw..sbnar nye nk potpet2 pasal ayah la..hari bapa kan..nape hari ayah je org slalu lupe n bt dek jek?! adoimak..kalo ayah korang tade..sape yg nk hasilkan benih2 subur lg mesra neh? da besar pon skarang neh..

name ayah aku ialah Mr Saaid bin Mohd Ali..skang berumur 57tahun n sudah berpunya..hehe..skang nie beliau sudah berpencen dari pejabat kerajaan tajaan paklah bodowi..org kate tgn seorang ibu boley mngoncang dunia..tp tgn ayah btol2 boley mgoncangkan kepala aku ble ditampar..hee..ayah aku garang woo..lbey2 lg mase aku kanak2 riang dlu..aku ni mane de nakal pon..baik je..(tp kalo xnakal xkn kne kan..;p)

Tp tu laa..kalo bkn ayah aku rajin mencubit aku mase kecik2 dlu, mst aku xjd org da..mcm kebanyakan budak2 zaman skang la..dlu mak bapak manje sgt..skang da jd ape da..rempit la..mat pit la..tukang himpit laa.jd tempat dihimpit la..yg kepit botol2 arak pon ramai..adoimak..so.aku rase, kalo korg ade anak nnt..baik ajar sket la..jgn la ajar dgn seterika badan mereka..tp tgk la dalam Islam,pon ade ajar cmne nk asuh anak kan..melayu ni la skang..manje sgt..naek mnyampah pon aku tgok..aku keje kdai aiskrim,so byk la aku tgok bapak2 yg terkebil2 mate mbayar harga aiskrim yg mahal nk mampos utk anak dorg..haram nk nasihat anak..bkn nye suh dorg jd kedekot..tp kne ajar anak jgn mbazir..aiskrim kat kdai laen byk yg harga rm2 je..nk g beli mahal2 wat pe..rase same je pon..sampaikan aku jd respek kat cina plak..bkn nk maen sentimen perkauman..tp yg ni la aku respek dorg..ckup tegas ngn anak2..anak2 yg umur 2 tahun pon dorg tegas..bkn ape..kalo kecik2 ni pon da degil..besar nnt lg la..cm sazali ckp la.."kalau 10tahun dlu bpak ckp cmni,tentu sazali tidak mnjadi sebegini"..

berbalik pade tajok asal..heh..aku pon pelik gak nape hari bapa jd kureng sket..aku rase maybe sbb ramai bapa skang yg jd perosak anak mereka..tu yg mcemar institusi pem'bapa'an ni..
tp kalo ikot kan..ramai sgt ayah2 yg mithali..byk woo..yg sanggup berkorban,berhutang, sekadar utk tanggung famili..walaupon tade duit..ayah akan jarang ckp tade, plg kurang pon kate 'jgn risau la pasal duit..korg blaja je..nnt ade la tu..."..n kalo dlm kluarga aku..ayah aku gaji nye kecik je..tp alhamdulillah tade rezki haram..aku pon elak sgt termakan mnde2 haram ni even 20sen jumpe kat atas lantai...aku ckup risau tgk zaman skang..ramai sgt rasuah trutama pnguatkuasa..polis ke,pembandaran ke..rasuah je byk..pegawai2 ke..yg pelik dorg bt cm halal je..siap ade yg bt modal g mekah lg..nauzubillah..sian anak2 mkn duit haram woo..

da xmo melalut lg..aku pon nk akhiri la dgn ucapan Selamat hari bapa kepada ayahku..serta para bapa di dunia ni..terima kasih~

2 comments:

RinG said...

tidak ada ucapan hari bapa kepada bapak negara (PM) kita.. kepada bapa2 seluruh dunia, selamat sejahtera..

wan, stended a kena cepuk ngan bapak.. sape yg xpenah kene kan?

mie_amour said...

mane de hr bapak dilupakan...familiy aku siap buat makan2 lagi...siap wish tuuuuuuu...xbtul..xbtul..tp part yg garang tu stuju...bapak aku pn garang dan sbbkan kegarangannya aku jadi orang sekarang n bukan orang-orangan..ahahahhaa..nice blog buddy..