Friday, May 30, 2008

alat penimbang musuh ku??

gaga..tajok cm ape je kan..tp ni la realiti hampir separuh manusia kat muka bumi ni terutama bg kaum hawa...hehe..mcm2 la kan..kte bkn leh agak ape jd kat badan kte...tp ade plak pompuan yg ble kte tego die gemok tp dengan slamber nye n pnoh ego die mnjawab "aku gemok ke,aku xkesah,aku bahagia ngn badan aku"..pergh..blagak seyh..tp satu kejadian yg benar..ade la sorg nie ckp cmtu jgak..remaja seperti aku...ble die jwb cmtu..aku pon cm ckp la dlm ati 'haa..lantak ekau laa.eden tego jek..' n time tu mmg tgk die xkesah..relek je..tp sbulan pastu..aku pelik la ngn die neh..cm diet2 dan mkn mende2 kesihatan yg mnguruskan..2 dlm 1 la lbey kurg..aku malas ar nk tnye..sensitip woo soklan2 cmtu...rupe2 nye, die g cek darah aritu..n doktor kate die da nk kne mcm2 pnyakit tmasuk kencing manis,darah tgi,obesiti n mcm2 laa..(aku xsure so aku bubuh jek;p)..baru tkezot ko!!
haaa..bg rakan2 d lua sane..amek la pngajaran..badan gemok ni,bkn efek rupe jek..tp pnyakit mesra dgn org blemak2 nie..al maklum laa byk port nk lepak kat dlm badan tu..haa..
aku pon ngah diet..bdan aku mmg cm yoyo berat nye..kjap naik kjap turun..tp yg cpatnye naik..turun nye begitu perlahan..ciss..

faktor2 berat badan mletop2 ialah:
1. hawa nafsu makan tdak dapat dkawal...kurang smyg kot so nafsu pon kurang tjage laa...nauzubillah..
2.dlu kuat sukan tp tbe2 stop, ble stop sukan berat badan meletop2 la naik..ni ckgu pj aku yg ckp taw..bkn pkai reka2 jek..
3. makan x ikot waktu..ni doktor yg kate..
4. nasi..haa..ni sbb la byk umat melayu boroi2..tp pndek2 je badan nye..
5. kurang exercise..alasan bz..da sakit nnt baru la nk g jogging sume..da xgune beb..
6. masalah menimpa2..aku kalo ade masalah terutama masalah jiwa+ng..mst aku makan..tataw nape..smbil2 tu cr idea cmne nk settle kot..tp akibat nye jd cm skang laa..adeh..
7. duit kurang..so nk jimat beli mknan yg mngenyangkn tp xseimbang dan xmnyihatkan lgsung..
nasihat aku..jom ar amal kan hidup sehat utk kurangkan berat badan..bkn utk gaya mutu keunggulan..tp utk kesihatan yg susah kte nk dapat..fuhhh..target aku nk berat 60kg je abes cuti nie..adeh..hmpir mstahil...

3 comments:

magik-7 said...

Tq datang melawat blog bro..ajaklah kawan-kawan datang ramai-ramai...hehe

Insya Allah, x sombonglah..kalau sombong,sudilah tegur menegur..

nice blog bro....peace

RinG said...

uishh, aku ari2 ni skang jogging aje.. pagi joging, petang badminton, nnti kite jumpe ko jgn tekejut badan aku taf.. haha.. macam otromen woo

Wanturd™ said...

poyo ahh..weh..kontek aku..nk bncang sket..