Friday, January 28, 2011

Sabar dan Kental

Bila masuk je bab sabar, aku rasa aku gagal dengan cemerlang. Nak bersabar tu kadang-kadang boleh buat aku penat macam nak pengsan, ketegangan otot dari bawah ke atas, rasa rimas-rimas nak tumbuk-tumbuk angin, rasa nak tekan hon kuat-kuat dan juga rasa nak cubit awek kat sebelah.

Susah betul. Sebagai contoh yang mudah, aku paling tak bersabar dalam hal ehwal memandu kereta. Kalau nak duduk lane kiri sambil bawak 50-60km/j tu boleh buat aku serba tak kena. Rasa rimas. Rasa meluap-luap nak tekan pedal minyak tu sampai santak ke bawah. Aku cuba terapkan rasa sabar. Ya. Sabar. Perjalanan 15km ke Uniten dalam keadaan speed perlahan camtu, memang dianggap berjaya untuk sabar. Oh ya. Aku terpaksa bawak perlahan sebab nak save minyak. Hehe.

Contoh lain ialah bila dengar cakap-cakap talk. Maksud aku talk yang topiknya tak berkepentingan pun dengan urusan hidup aku. Terpaksa pergi sebab kehadiran dikira sebagai markah carry mark untuk subjek aku. Tak cukup dengan topik yang tak berkaitan, kesabaran aku diuji dengan penyampai yang bosan, hambar, dan tak cun. Masa yang berlalu umpama emas yang tercicir tepi jalan. Konpem takkan boleh dapat balik. Bazir. Sejam pun dah cukup menyeksa. Apa tah lagi kalau mula pukul 8 pagi habis pukul 5 petang pada hari sabtu? Tensen. Sabar. Dan bila penat bersabar, aku tertidur. Itulah sebenarnya punca kenapa aku selalu tidur dalam talk dan juga antara sebab yang sama aku tertidur dalam kelas. Sebab penat bersabar!

Oke. Aku dah hilang sabar untuk menaip sambil perah idea. Aku nak tidur jap. Esok aku sambung omong-omongan aku ni. Hehe.

3 comments:

HEROICzero said...

FIRST!

HEROICzero said...

macam sial jugak alasan kau bersabar tuh. adoi pe de hal. busy2kan diri anda!

RinG said...

get a life dude, you have life, you get laid, you got laid, you be happy.