Tuesday, January 26, 2010

Malaysia yang terkini

Hai.

Mengeluh panjang aku bila bace surat khabar dan blog2 sekarang ni. Aku baru je lepas baca blog Aduka Taruna, yang kecoh pasal kes Sultan Johor. Sambil2 tu, aku jalan2 kat blog yang berkaitan dengan dia dan kes2 camtu. Bila baca komen orang ramai, ada yang sokong mamat tu, ada yang hentam habisan2. Lantak korang lah. Aku tak kesah apa yang korang nak menangkan sangat.

Yang aku pelik sekarang, ramai sangat Melayu yang nak jadi hero. Mereka rasakan diri sendiri lebih berpengetahuan, lebih betol, lebih adil dan penegak keadilan la ape jadah semua. Bagaimana mereka ni boleh konpiden gile ek? Aku yang hidup dalam negara yang ada pelbagai dakyah, ideologi, kelentong, kencing gila kuasa ni pon sampai sekarang tak sure siapa betul, siapa salah. Ada sedikit dalam pandangan aku, aku tahu pihak mana yang lebih ikhlas dan telus. Ada yang aku baca tulisan mereka ni, ada dengan bangga menyebut "Dalam berita TV (aku tak tau TV berapa sebab dah lama aku tak tengok berita pengampu), kecoh isu Blogger .......) . Macam mana korang boleh kata korang ni di pihak yang benar, padahal korang rujuk kat siapa pon aku tak tahu. Nak adil, nak telus, kena dengar semua belah pihak. Dah nama pon manusia, semua nak kata sendiri yang betol. Kita ni perlu lari ke tengah dan perhatikan mereka, InsyaAllah boleh nampak mana yang benar. Tolong lah melayu2 sekalian, jangan jadi hero yang bodoh. Tolong pakai akal ketika bersuara.

Itu satu hal la. Ada pula blog yang berbicara soal agama, akhirat, kiamat, orang ini dosa, orang ini tak betol, orang ni bawak dajal, orang ni yahudi, boikot sana sini, dan lain2 lagi. Haihh.. Kalau boleh, aku kurangkan merujuk kepada sumber2 internet ni. Siapa tahu siapa mereka? Kalau blog ulama pon, konfem ke ulama itu sendiri menulis? Ada yang konfem, Alhamdulillah. Kalau tipu camne? Nauzubillah. Sekarang ni macam2. Kalau ada kekeliruan, ada persoalan, rujuk pada ustaz2, alim ulama secara berdepan, itu lebih bagus pada pandangan aku. Artikel paling aku panas sekali baca(pandangan aku) ialah artikel pasal Man United kelab setan pe jadah. Dorang katakan Malcom Glazzer tu yahudi. Memang la dia yahudi. Tapi die baru je ambil alih kelab tu 2005 or 2006. Baru je lagi. Fan2 man United dari dulu desak die berundur, tapi jenis tak reti bahasa, die tetap jadi pemilik man utd. Hasilnya? Man utd berhutang beratus2 juta. stail tak stail la kan. Selain tu, hujah dorang, baju man utd warna merah. Warna2 pemangkin setan, pilihan setan, aku tak ingat la apa dorang bebel. Bro, Kelantan Warrior pon kaler merah bro. Yang tu setan mana plak bro nak kata? Setan bakar kerusi? Jangan sedap2 je nak tuduh2 camtu k.

Hal yang lain aku nampak, ada sejenis kaum yang suka nak perkauman dalam blog dan forum. Panggil melayu meleis. Sambil tu kutuk2 melayu sana sini. Cakap omputeh pelat singapore macam bagus. Hormatilah orang lain. Kalau kita mention lu C*** makan babi, lu suka ka? Aku pon tak suka nak panggil orang camtu. Tak elok. Aku pon ramai kawan chinese. Toleransi je. 1malaysia kan. Kita cakap cibai, dia balas pukimak lu. Kalau ngn india kita kata pundek, dorang balas cibai lu cha. Ada pula yang suka kondem cerita melayu. Kata semua cerita melayu bodoh. Tade standard,tade kelas. Ni sume kerja prof tu la ni dorang duk mengata. Bro, bukan semua cerita melayu bodoh, ada je yang ok bagi aku. Cerita singapore, cerita hong kong, cerita republik china, cerita jepun, cerita indon dan cerita omputih, lagi banyak yang bodoh2 yang aku pernah tengok. Aku da 3x tengok cerita Jay Chou. Cerita Initial D je yang bagus. Lagi 2 cerita, aku rasa nak bakar wayang tuh. Cerita tu story line berterabur, efek macam gampang. Tengok Kapten Kit lagi berbaloi. Cerita2 melayu yang bagus macam Anak Halal, Adnan Sempit, Papadom, dan lain2, semua cerita ni buat aku gelak/kagum tak henti. Aku rasa cerita macam ni, cerita yang tiket rm12 pon aku rasa murah. Patut bayar lagi mahal.

Harapan aku. 2010 ni, orang malaysia sudah2 la jadi tahi anjing. Menyerabutkan otak bila anjing berak, kalau terpalit, menyusahkan orang. Nak kena perang dunia lagi ke baru nak insaf dan sayang negara balik?

21 comments:

Zulfadli Zainal said...

yeah, pesanan buat semua blogger. cun.

HEROICzero said...

bagus. =)

konklusi-nya, tiada hero yg lebih adil daripada Adil the Heroiczero.

Wanturd™ said...

pesanan utk sume.haha

cehh.adil ape nyeeee.

silence musica said...

hahahahahaha. bongok adil ni. weyh adil, mcm discussin kita semalam je. cuma x sedetail safwan ni lah. ahahahahahaha!

HEROICzero said...

semalam? tengahari td kot. ko ye la semalam~ haha

silence musica said...

hahahaha! mengong lah adil. tp sama kan, topic ada sikti2 nak sama. sikti lah lebih kurang.

Wanturd™ said...

sikti? mcm ade makne je tuhh.. haha
ehh adil n zati.ape korang tiru aku ni..

HEROICzero said...

kitorg bincang dulu kot daripada post ko~

silence musica said...

ntah. kitorg ckp dulu kot. hahahahaha. perasan gila safwan ni :P

Wanturd™ said...

korang tiru niat aku la maksudnye..haha

HEROICzero said...

zaty yg bukak topik. oh zaty memang memahami isi hati safwan. gud.. gud..

*bro, ok x aku jadi wing-man Lu skrg?

Wanturd™ said...

cam kipak lu ni adil.

silence musica said...

mcm barbieeeeee lar adil ni. mana ada! sape yg ulas lebih2 haa time on the fon tu???? awk kan?!!

HEROICzero said...

aku layan jek org bukak ceta... yela, org tu dh memahami isi hati org lagi satu. aku neh kira org tengah lah..

adehh bau ape neh..

bunga2 chenta..~

Wanturd™ said...

aku tak terlibat..

HEROICzero said...

haha!

silence musica said...

bongok adil. bunga2 cinta ada bau ke? serious x pernah bau. ke adil yg ada bunga2 cinta skrg?

Wanturd™ said...

counter attack!

HEROICzero said...

wowowow mereka berganding bahu.. sungguh ade kimia la mereka berdua.

Wanturd™ said...

aku sebut je.mane ade aku counter skali.aku jadi ref..

Anonymous said...

wowowowwww~ kau pihak terlibat dalam spekulasi liar neh, x layak jadi referee.. bias2..

-pAi dALe