Tuesday, September 7, 2010

Setuju atau Katakan Tidak

Bila difikir-fikirkan kembali, menyatakan pendapat adalah perkara yang mudah tapi tidak mudah terluah kebenarannya. Berlainan pula dengan bersetuju atau tidak. Manusia mudah membuat keputusan berdasarkan nafsu atau akal yang singkat. Bukannya kerana ilmu dan juga pemikiran mendalam sendiri.

Kenapa tiba-tiba aku terfikir sebegini adalah kerana baru-baru ini, orang di sekeliling aku mudah sangat nak bersetuju dengan sesuatu yang disentimenkan oleh pihak-pihak tertentu.

Sebagai contoh, kita lihat pada contoh yang mudah, Facebook. Bila ada sesuatu video atau gambar print screen dipaparkan, tulisan di atas (caption) amat mempengaruhi golongan-golongan yang malas berfikir ini.

Contoh. Bila caption itu ditulis "MasyaAllah apa nak jadi", "Kurang ajar, biadap." automatik golongan2 ini akan menggelabah serta menggelupur untuk bersetuju dan sama-sama mengutuk si mangsa. Walhal, dorang yang mengutuk ini sama je anjingnya perangai dengan si mangsa. Lagi-lagi bila yang dipaparkan itu berkaitan agama, semua pengomen automatik bersetuju dan terus menjadi alim ulama yang maksum. Yela, tak dosa kan kutuk mangsa tu katanya.

Kita tengok saje bila gambar print screen kakak yang mengutuk johor semata-mata kerana famos amos, ramai yang menggelupur dan sawan untuk mengutuk habis-habisan. Padahal orang Johor pun relek je. Siapalah yang niat jahat print screen tu aku tak tahu la. Apa hati busuk sangat tak tahu lah. Padahal kakak tu duduk mengomen sesama member dia je. Memang la dia guna word yang teruk, tapi dia hanya berbual sesama geng dia. Bukan dia tuju kat orang johor pon. Yang orang luar, sibuk pehal?

Contoh lain, bila ada audio penjual burger kena hina dalam segmen brader love, semua duduk mengutuk-ngutuk perempuan tu. Padahal apa yang perempuan tu cakap, semuanya realiti yang ada sekarang. Dan aku tak fikir yang audio tu real. Mungkin brader love just kena game dengan mamat and minah tu. Tak macam kebetulan sangat ke minah tu nama cheryl and laki tu nama samad. Cheryl Samad tu kan pengacara muzik2 tu.

Contoh lain ialah, ramai gila yang cair dan tertanya-tanya mak siapa yang sweet sangat buat video untuk anak dia ni. Kecah dan heboh la budak-budak ni komen sweet-sweet. Padahal semua kena game dengan Alliance Bank (tak silap aku). Video tu just promo je.

Sebenarnya banyak benda aku nak bebel lagi, tapi aku dah ngantuk, aku buat kesimpulan terus. Kesimpulannya, nampak sangatlah golongan-golongan camni ni sekadar angguk-angguk geleng-geleng je. Malas berfikir secara rasional dan mendalam. Bila malas tu la yang jadikan ramai sangat melayu percaya dengan propa illuminati pe kejadah tu semua. Lepas tu pandai pulak sama-sama komen orang lain yang taley terima sebagai buta hati. Siapa buta hati tu weh? BODOH.

14 comments:

Nurul Roddy said...

WAH. Suka sangat post ini, gadis Myspace. Hehehe :P

Nurul Roddy said...

OH. SAYA YANG PERTAMA.
KALAHKAN ABG ADIL ! :D

silence musica said...

yaaa kebetulan. mmg puna da terpk gak psl benda ni. x pun psl artist. punya main kutuk mengutuk. xtau apesal

Anonymous said...

oke, setuju ngan Mr Schomey kali ni. point agak berasas.

tapi bila dipikirkan balik, ada je menda yg tak betul tp bila seleweng nak je merepek2, macam iklan raya tv3 tu. ada yg tafsir pasal illuminati tiba2, wtf. padahal, point nye cuma iklan raya aidilfitri tapi dicampur adukkan dgn perayaan lain.

yg paling tak best tu, orang yg tafsir banyak plak followers. eh, awak perlu upgrade lagi blog neh. keep it up :D

-A-

Unknown said...

Nice post =) ok... im impressed =) folow u...

HEROICzero said...

cis! cik kurang manis~ tunggu lah nanti. tunggu~ tunggu~

yang ke-enam pon jadi lah~

ah persetankan diorg neh. jangan dilayan. pengkaji fenomena dan konspirasi la katekan. keh3x

bye2 blogger Mr.Schomey. Selamat Hari Raya.

-A-

*nota : A for adil yek.

Anis Azhani said...

Mr. HEROICzero, bukan anda sorang ada initial A oke. ahh aku dah guna acc aku.

*please take note nama saya.

-A-

Ps. I think Mr. Schomey don't mind pon..

HEROICzero said...

bla bla bla....~

-A-

*nota, A masih Adil.

keh3x

Anis Azhani said...

A untuk Anis jugakk!

ehe at least better drpd sc kot. check kat belog aku Pai, sc.

i think sc stands for Sangai Cibai?

Wanturd™ said...

ribena: hye gadis myspace. da tukar layout page mspace arini? wahaha..

silence: artis memang terkutuk. wahaha

-A-: taknak. blog ni memang selesa camni je. hehe

EleEa: thanks :)

Wanturd™ said...

heroic: selamat hari raya bro!

anis: Sangai? ape tu sangai?

Sangat Comel la. baru betul

HEROICzero said...

keh3x. yg tu no komen~

Anis Azhani said...

correction, Sangat Cibai. comei tak mungkin, pleaseeeeee euww! ;p

HEROICzero: nak jaga hati membe la tuu. xpa.

me.. said...

oIt..
weLcoMe baCk..
sLmt aRi raYer maAf zaHir n BatIn..