Thursday, June 26, 2008

Mengapa Portugal hanya sekadar menyerang Melaka dan tidak negeri lain

saya amek dari cik seri siantan.. saya tiru ye, ty

1508



Alfonso De Albuquerque meyampaikanhasratnya kepada raja portugis untukmeluaskan pegaruhnya ke asia tenggara(melaka pusat perdagangan asia tenggaraketika itu) dan juga laluan pentingperdagangan timur barat raja portugisbersetuju untuk menyediakan kemudahanbala tentera (158 biji kapal, 15300(anggaran) bala tentera



1509



Portugis menhantar perisik ke melakauntuk megetahui keadaan kekuatanpertahanan disana



Oct 1511



alfonso berjaya menawan melaka setelahberhempas pulas melawan 5 pahlawanmelayu terhandal (hang tuah, hang lekir,hang lekiu, hang jebat dan hang kasturi)ini adalah mimpi ngeri bagi pihakalfonso, untuk menawan melaka sertaberlawan dengan 5 Hang bersaudara,mereka perlu mendapat askar tambahansetelah 15k askarnya terkorban dalampertempuran selama 6 hari itu dengan 5Hang bersaudara..akhirnya dapat jugamenawan melaka setelah hampir kecewa danputus asa...



1513

setahun 12 bulan kemudian alfonso ingin meluaskan kekuasaannya ke kedah danp.pinang, yang ketika itu adalah pusatpegeluaran tebu untuk gula rantau ini,...



feb1514



alfonso menghantar perisik ke kedah danpulau pinang untuk mengetahui kekuatanbala tentera di sana (Kedah danp.pinang) mengikut sejarah, perisiknyatelah ke kedai kopi sekitar kedah danpulau pinang untuk mendapat segalamaklumat yang diperlukan... Semigguselepas Feb 1915 Perisik balik ke melakauntuk memberitakan hasil risikan kepadaAlfonso



Dibawah adalah perbualan percakapanantara perisik dengan alfonso yangselama ini cuba disembunyikan dalam bukusejarah



Perisik 1.2.3. > selamat pagi tuan(sambil bertabik)



alfonso > selamat pagi



Perisik 1 > Begini lah tuan, lupakansaja niat tuan untuk menawan kedah danpulau pinang



alfonso > Kenapa kuat sangat kah merekaitu..? (dengan nada marah)



Perisik 2 > Untuk menawan melaka yangmempunyai 5 pahlawan terhandal Hangtuah, hang jebat, hang kasturi, hanglekir dan hang lekiu pun kita kehilanganhampir 15k bala tentera, inikan pulakita nak menawan kedah dan perlis yangmempunyai beribu ribu hang..



Perisik 3 > Betoi tu tuan...antaranyahang sihat, hang buat apa, hang apakhabar, hang lagu mana, hang pi mana,hang nak p mana, hang singgah dulu, hanggila,hang pasai apa, kepala hotak hang,mangkuk la hang ni, kepala toya hang,lantak hang la, bapak hang, mak hang,adik hang, tok hang macam-macam lagihang ada kat sana .....



Mendengar hasil risikan itu alfonso puntak jadi nak pi serang kedah, Perlis danPulau Pinang disebabkan pengalamannyasebelum ini bersama 5 pahlawan melayuMelaka amat ngeri......ini kan pula nakberhadapan beribu-ribu "hang",



hehehhe... lawak jerr



3 comments:

Letting the time pass me by said...

Thanks for dropping by..

kalau you dengar Astro Paul Mansfield ada baca email aku.. yang predict German menang 3-1..

mat potpet said...

laaa amir..dlu cristiano rnaldo tade lg kat portugal..kalo x da kalah da hang2 suma tu..heh

cik kiah said...

haha!